نگهداری لوازم خانه و آشپزخانه | اصول نگهداری لوازم آشپزخانه

آگاهی از چگونگی سرویس و نگهداری لوازم خانگی و آشپزخانه یک ترفند کلیدی در زمینه صرفه جویی در هزینه است. شما نه تنها می توانید از وسایل کنونی خود بیشترین استفاده را ببرید، بلکه استفاده از این ترفندهای نگهداری لوازم خانگی همچنین به شما اطمینان می دهد که تقریباً هر چیزی را زیر سقف خود تعمیر کرده‌اید. ما در این مقاله سعی داریم با ارائه مجموعه‌ای از ترفندهای رایج و ضروری برای نگهداری هر چه بهتر از لوازم خانه و آشپزخانه کارکرد وسایل خانگی شما را بهینه سازی کرده و از ایجاد هرگونه مشکل برای این گونه وسایل در آینده جلوگیری کنیم.

سرویس و نگهداری لوازم آشپزخانه

در میان لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه از جایگاه خاصی برخوردار هستند. زیرا لوازم آشپزخانه پر استفاده‌ ترین ابزار در هر خانه می‌باشند و همچنین به طور معمول از قیمت بالایی برخوردار هستند، پس به همین علت باید در سرویس و نگهداری آنها کوشا بود تا طول عمر مناسب آنها افزایش یابد. در ادامه با رایج ترین نکات ضروری در مورد نگهداری لوازم خانگی آشنا خواهید شد.

نگهداری و سرویس یخچال

جای یخچال را تغییر دهید. هنگامی که جریان هوا در پشت یخچال شما در حرکت باشد کارآمد تر عمل می‌کند. یخچال را پنج تا ده سانتی متر از دیوار دور کنید تا نحوه عملکرد آن بهتر شود. یخچال را تمیز کنید. واشرهای درب را پاک کنید و کندانسور یخچال خود را هر چند وقت با جارو برقی تمیز کنید تا کارآمدتر عمل کند.

واشرهای لاستیکی یخچال را تمیز کنید. گفته میشود که عمر یخچال و فریزر بیش از ده سال است. برای اینکه بتوانید سال های زیادی به دست آورید، مطمئن شوید که واشرهای لاستیکی موجود در در یخچال و فریزر خود را مرتبا بررسی می‌کنید. هر چند وقت یک بار غذا و باقی مانده آن را با مقداری آب و صابون پاک کنید و با یک حوله خشک کنید. این به درها کمک می‌کند تا محکم بسته شوند و تمام هوای خنک داخل غذای شما محبوس بماند.

فریزر را پر کنید. اگر فریزر شما پر باشد تا اینکه خالی، کارآمد تر عمل می کند. در صورتی که چیز زیادی برای قرار دادن در فریزر ندارید ، چند شیشه شیر را با آب پر کنید و آنها را فریز کنید تا فضای فریزر اشغال شود.

نگهداری لوازم خانگی

فیلتر آب یخچال خود را عوض کنید. فیلترهایی که آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها را به طور موثر حذف نمی‌کنند، می‌توانند شما را در معرض آب آلوده قرار دهند. دستورالعمل‌های تغییر فیلتر بر اساس مدل متفاوت است، اما اکثر آنها به آسانی خارج میشوند. بسته به مصرف آب، این کار ساده را هر سه تا شش ماه انجام دهید

سرویس مایکروویو و اجاق گاز

مایکروویو به سرعت آلوده می‌شود وباکتری بر روی سطوح آن قرار می‌گیرد. یک اسفنج مرطوب را به مدت دو دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا تمیز شود، سپس صبر کنید تا سرد شود. توجه داشته باشید که هرگز اسفنج خشک را در مایکروویو قرار ندهید تا از خطر آتش .سوزی جلوگیری شودگاهی اوقات مایکروویو بیش از اندازه کار می‌کند. این فقط به این معنی است که شما باید تمیز کردن آن را دو برابر کنید. مقداری آب و برش های لیمو را در یک کاسه مخصوص مایکروویو(ظروف نشکن و مقاوم در برابر گرما) بگذارید تا در مایکروویو گرم شود. بخار آب ایجاد شده به شما کمک می‌کند تا سطح مایکروویو راحت تر پاک شود.

لکه‌های سخت مایکروویو را تمیز کنید. مقداری سرکه سفید را در یک فنجان یا کاسه ایمن برای مایکروویو قرار دهید و آن را به مدت سه دقیقه در مایکروویو قرار داده تا لکه‌های داخل آن نرم شود. پس از آن ، می‌توانید آن را به راحتی با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

نگهداری لوازم خانه و آشپزخانه - سرویس مایکروویو

فر را تمیز نگه دارید. اگر به طور مرتب فر را تمیز نکنید، داخل فر می‌تواند به شدت کثیف شود. برای از بین بردن چربی، می‌توانید ترکیبی از جوش شیرین، سرکه و آب را در یک کاسه مناسب اجاق گاز با حرارت کم به مدت چهل و پنج دقیقه بپزید. فر را خاموش کنید، پس از سرد شدن فر راحت تر پاک می‌شود.
هود فر را تمیز کنید. اگر هود خروجی شما کثیف است، می‌توانید آن را برداشته و قبل از پاک کردن در آب داغ صابون خیس کنید. سپس می‌توانید با مالیدن مقدار کمی روغن پخت و پز پس از تمیز کردن، از ایجاد گرد و غبار جلوگیری کنید.

نکات نگهداری ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. مانند مایکروویو، می‌توانید از سرکه برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید. یک فنجان سرکه سفید را روی قفسه بالایی قرار دهید و ماشین را مانند شستشوی معمول روشن کنید تا کار شما در شستشوی لکه‌های سخت به مراتب آسانتر شود.حلقه های زنگ زده قفسه ظرف را تعویض کنید. زنگ زدگی روی قفسه‌های ماشین ظرفشویی شما می‌تواند به ظروف  و به خصوص ظروف نقره شما بچسبد و آن را خراب کند. برای برطرف کردن لکه در ظروف نقره میتوان از سس گوجه فرنگی نیز استفاده کرد.

حلقه های زنگ زده قفسه ظروف را تعویض کنید. زنگ زدگی روی قفسه‌های ماشین ظرف شویی شما می‌تواند به ظروف نقره شما بچسبد و آن را خراب کند. برای برطرف کردن لکه در ظروف نقره میتوان از سس گوجه فرنگی استفاده کرد.

بوی ماشین ظرفشویی خود را تازه نگه دارید. برای شستشوی هفتگی یک فنجان سرکه در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا بوی تازگی آن حفظ شود. فقط مطمئن شوید که هنگام انجام این کار هیچ قابلمه یا بشقابی در ماشین ظرفشویی ندارید

نگهداری لوازم خانه و آشپزخانه - نحوه سرویس و نگه داری ماشین ظرفشویی

 سرویس ماشین  لباسشویی و خشک کن

ماشین لباسشویی را تمیز کنید. مخصوصاً در مورد ماشین‌های لباسشویی درب جلو، کپک می‌تواند در اینو نوع ماین لباسشویی به سرعت رشد کند. به صورت دوره‌ای قسمت داخلی دستگاه، از جمله مهر و موم‌های روی در را پاک کنید. کرک و پرز را پاک کنید. مهم است که بعد از هر بار شستن لباس، پرز جمع شده  روی خشک کن و فیلتر خود را تمیز کنید. همچنین تمیز کردن شلنگ آکاردئونی که از دستگاه خارج می‌شود بسیار مهم است تا مطمئن شوید که مسدود نشده و باعث آتش سوزی نمی‌شود. می‌توانید این کار را به راحتی با جارو انجام دهید.

شیلنگ‌های ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید. با بازرسی شیلنگ‌های ماشین لباسشویی خود از نشت در لباسشویی خود جلوگیری کنید. مراقب هرگونه ترک، نقاط ضعف و تغییر شکل باشید. همچنین ایده خوبی است که هر پنج سال یکبار شیلنگ‌ها را تعویض کنید. خشک کن لباس را گرم کنید. اگر فکر می‌کنید خشک کن شما می‌تواند از کمی کمک اضافی برای گرم کردن لباس شما استفاده کند، راه حل می‌تواند این باشد که راه فیلتر را باز کنید.

می‌توانید ابتدا با جاری شدن آب روی فیلتر، این مورد را آزمایش کنید. اگر آب را در خود نگه می‌دارد، وقت آن است که نظافت را شروع کنید. با استفاده از یک برس سفت آشپزخانه، فیلتر را .با کمی مایع لباسشویی و آب داغ شست و شو دهید

نکات مختلف در زمینه نگهداری سایر لوازم آشپزخانه

دستگاه قهوه ساز را تمیز کنید. می‌توانید محلول پنجاه پنجاه سرکه سفید و آب را از طریق دستگاه قهوه خود بریزید تا آن را تمیز کرده و تجمع مواد معدنی را از بین ببرد. قبل از تهیه قهوه بعدی مطمئن شوید آب را چند بار در قهوه ساز جریان دهید تا باقی مانده‌ای از محلول در آن باقی نماند.

در مقالات آینده نیز انواع روش‌های سرویس و نگهداری سایر لوازم خانگی را بررسی خواهیم کرد تا در بهینه سازی و افزایش کارایی لوازم خانه و آشپزخانه شما راهنمایی کنیم.

در آخر به یاد داشته باشید که سرویس و نگهداری لوازم خانگی باید در اولویت هر خانه باشد و در این امر باید از متخصصان حرفه‌ای نیز کمک و مشاوره دریافت شود. داشتن یک متخصص تعمیر نگهداری اختصاصی برای انجام این وظایف بسیار موثرتر است. علاوه بر آشنایی با هر قطعه‌ای از تجهیزات در محل، یک متخصص تعمیر و نگهداری اختصاصی به طور خاص در نگهداری تجهیزات آشپزخانه آموزش می‌بیند تا اطمینان حاصل شود که هر واحد در بهترین حالت ممکن است، به علاوه صرفه جویی در وقت برای کارکنان باقی مانده با استفاده از خود وظیفه نگهداری نیز حاصل می‌شود.

متخصصین مجموعه خباز همه روزه آماده ارائه مشاوره و خدمات حرفه‌ای خود در ضمینه سرویس و نگهداری لوازم خانه و آشپزخانه به هم‌میهنان عزیزمان هستند.

روناک
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه