اجاق گاز شیشه‌ای و فلزی – کدام یک بهتر است؟

اجاق گاز شیشه‌ای و فلزی - کدام یک را انتخاب کنیم؟

به طور کلی اجاق‌ های صفحه‌ای شیشه‌ای و فلزی، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. نگهداری از اجاق‌های فلزی آسان‌تر است و از ماندگاری بالایی برخوردار می باشند. ولی در گذر زمان درخشش و براق بودن خود را از دست می‌دهند و به راحتی روی آنها خط و خش ایجاد می‌شود. و همچنین به طور معمول از لحاظ ظرافت و زیبایی انتظارات را برآورده نمی‌کنند.

اجاق‌های شیشه‌ای زیبا به نظر می‌رسند اما باید در هنگام خرید آنها به انتخاب خود توجه داشته باشید. بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که دارای شیشه سخت شده و مقاوم هستند. زمانی که این شیشه داغ می‌شود چیز سردی روی آن قرار ندهید یا بلافاصله آن را با مایعاتی مانند آب یا شوینده ها تمیز نکنید، زیرا این کار شانس ایجاد ترک و شکستی را در اجاق افزایش می‌دهد. همچنین در صورت سرریز شدن غذا تمیز کردن آن آسان نخواهد بود. اما حقیقت این است که اجاق شیشه ای نسبت به اجاق‌های فلزی از جلوه و زیبایی بیشتری برخوردار است.

اجاق گاز شیشه‌ای و فلزی

اجاق گاز فلزی و شیشه ای

تمیز کردن

در بحث تمیزکاری، گاز شیشه‌ای نیاز به مراقبت ویژه و کاملی دارد. صبر کنید تا شعله ها به طور کامل خاموش و سرد شوند. مقداری سرکه سفید را روی اجاق اسپری کنید و با یک پارچه خشک تمیز کنید. این کار به پاک شدن چربی های باقی مانده کمک می‌کند. به طور کلی این نوع اجاق گاز نیاز به مراقبت ویژه دارد تا شرایط خود را به خوبی حفظ کند. تمیزکاری مناسب و متداوم برای داشتن یک اجاق شیشه‌ای در آشپزخانه خود نیاز است. از طرفی دیگر، تمیز کردن اجاقهای فلزی به مراتب کار آسانتری است ولی  اگر مراقب نباشید برق و جلای خود را زودتر از دست می‌دهد.

محبوبیت

در این مورد ممکن است اجاق شیشه‌ای را برای طراحی شیک، زیبا و مدرن خود انتخاب کنید. از طرفی دیگراجاق های فلزی (به خصوص فولاد زد زنگ) به لکه گیری پایین و چهره تمیز و پایدار خود شناخته می‌شوند.

احتراق

اجاق‌های فلزی معمولا دارای جرقه‌های دستی هستند. این بدین معناست که شما باید از فندک یا کبریت خود برای روشن کردن شعله اجاق استفاده کنید. از طرفی دیگر اجاق‌های شیشه‌ای همراه با جرقه دستی و یا خودکار هستند. بهترین نکته در مورد احتراق خودکار این است که شما نیاز به فندک یا کبریت ندارید که خود نکته مهمی در زمینه ایمنی است. با این حال، تعمیر سیستم احتراق خودکار در صورت خرابی به آسانی صورت نمی‌گیرد، بنابراین اکثر خانه‌ها همچنان جرقه دستی را ترجیح می‌دهند.

نحوه توزیع گرما در اجاق گاز شیشه ای یا فلزی

توضیع گرما

شعله های رادیانت و هالوژنی در اجاق های شیشه‌ای در عرض چند ثانیه گرم می‌شوند، برخلاف شعله‌های سنتی الکتریکی که حداقل یک دقیقه طول می‌کشد تا گرم شود. برای اطلاع بیشتر در مورد نحوه عملکرد انواع گازها میتوانید به مقاله مقایسه اجاق گاز و اجاق صفحه‌ای مراجعه کنید.  صفحه اجاق گازهای شیشه‌ای مدت کوتاهی پس از خاموش شدن سرد می‌شود و یک لایه جدید از ایمنی را ارائه می‌دهند، مخصوصاً اگر در خانه خود کودکی داشته باشید. به همین دلیل احتمال اینکه بخاطر لمس آنها دچار سوختگی شوید بسیار پایین است. همچنین کنترل گرما در اجاق‌های شیشه ای بسیار دقیق تر است.

چه اجاق گازی را انتخاب کنیم؟

 

اجاق گاز شیشه‌ای و فلزی - کدام یک بهتر است؟

چه اجاق گاز فلزی انتخاب کنید و چه اجاق شیشه ای، همیشه این انتخاب را دارید که هر دو را بر اساس میل خود به گاز شهری و یا گاز ال پی جی متصل کنید که هر دو از مزایای خاص خود برخوردار هستند.

اگر نسبت به پخت غذای خود حساس هستید و به امتحان کردن بشقاب های جدید علاقه‌مند هستید و از آشپزی لذت می‌برید، هوشمندانه است که اجاق گاز را به دلیل سیستم تنظیم دمای شعله خود که نسبت به اجاق صفحه‌ای دید بسیار کاملتری به شما می‌دهد را انتخاب کنید. زیرا آشپزی دقیق و حرفه‌ای با اجاق صفحه‌ای کار آسانی نیست

روناک
ارسال دیدگاه