سرویس و نگهداری شیرآلات خانگی | راهنمای افزایش طول عمر شیرآلات

سرویس و نگهداری شیرآلات خانگی یکی از اقداماتیست که می‌تواند موجب صرفه جویی در هزینه و وقت مصرف کننده شود و از مشکلات و خرابی‌های آینده در حمام و آشپزخانه جلوگیری کند. ما در این مقاله سعی داریم با ارایه بهترین روش‌ها، راهنمایی و نکات لازم برای سرویس و نگهداری هر چه بهتر شیرآلات خانگی تغییر مثبتی در شیوه نگهداری از شیرآلات خانه‌های شما ایجاد کنیم.

به احتمال زیاد اکثر ما تا زمانی که مشکل و یا خرابی‌ای در شرآلات خانه پیش نیاید به نگهداری و سرویس آن فکر نمی‌کنیم. درحالی که نگهداری از شیرآلات حمام، دست شویی و آشپزخانه می‌تواند موجب صرفه جویی در هزینه‌های مالی و دردسرهای تعمیر این نوع وسایل شود. و اگر به تازگی در خانه خود شیرآلاتی نصب کرده‌اید بدانید که سرویس و نگهداری شیرآلات خانگی از ابتدا میتواند سال‌ها استفاده بی‌دردسر را برای شما تضمین کند.

سرویس و نگهداری شیرآلات خانگی

نگهداری از شیرآلات به صورت روزانه

نگهداری از شیرآلات به صورت روزانه می تواند باعث افزایش طول عمر شیر شود. به طور معمول تمیز کردن شیرآلات با یک پارچه مرطوب آغشته به مقدار کمی پاک کننده قوی و در ادامه خشک کردن آن با یک پارچه نرم تمام آن چیزیست که برای نگهداری از شیرآلات نیاز دارید. در اکثر موارد میتوان از شیشه شوی‌ها به عنوان پاک کننده نیز استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که بسته به جنس شیرآلات خود از شوینده‌های ملایم و مناسب استفاده کنید. حتماً برچسب‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به محصولات تمیزکننده را بخوانید تا مطمئن شوید که به سطوح ظریف آسیب نمی‌رسانند. برخی از تولید کنندگان حتی استفاده از پولیش مبلمان را بر روی شیرهای آب برای حفظ یکنواخت بودن جلوه‌ها و حفظ ظاهر نمای توصیه می‌کنند. برای مثال برخی از فلزات ناخالص نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در ادامه با انواع فلزاتی که در تولید شیرآلات بکار می‌رود و پاک کننده های مناسب آنها آشنا می‌شوید.

نگهداری از شیرآلات

  • برنج

    برای تمیز کردن برنج باید از صابون‌های ملایم(با خاصیت بازی پایین)، آب داغ و پارچه نرم استفاده شود زیرا فلز برنج در برابر مواد اسیدی مقاوم نیست، به همین دلیل از این روش استفاده می‌شود تا از ایجاد خراش و خوردگی جلوگیری شود.

  • فولاد ضد زنگ

    برای شست و شوی فولاد ضد زنگ تمیزکاری مداوم به وسیله آب و صابون کافیست و فلز یک پارچه و درخشنده باقی می‌ماند. توجه داشته باشید، در این مورد شوینده‌های با خاصیت خورندگی (مانند جوهرنمک) بسیار مخرب هستند و به شیر آّب آسیب می‌رسانند، پس از استفاده آن‌ها برای تمیز کردن فولاد ضد زنگ خودداری کنید.

  • کروم

    هرچند ماندگار، درخشش کروم می‌تواند در پشت لکه‌های سطح مانند اثر انگشت و لکه‌های آب از بین برود. بهترین راه حل برای از بین لکه‌های روی سطح کروم استفاده از پارچه نرم، صابون، به همراه یک اسفنج خشک و نرم است. ترکیب ۵۰ درصد به ۵۰ درصد از آب و سرکه سفید نیز میتواند کارساز باشد. در نظر داشته باشید که برخورد زیاد کروم و سرکه سفید میتواند موجب آسیب دیدن فلز شود. پس به این نکته دقت کنید

  • برنز

    تمیزکاری مداوم برای حفظ تداوم زیبایی برنز بسیار حیاطی است. پارچه میکروفایبر خود را به آرامی در سطح شیرآب برنزی خود بکشید تا آثار صابون و خمیر دندان و یا غبار از آن پاک شود، زیرا همه این موارد خورنده هستند و می‌توانند به سطح برنز آسیب رسانند. برای تمیز کردن شیرآلات برنز باید از آب گرمی که نمک در آن حل شده و یک مسواک نرم استفاده کرد. و برای شستشوی بسیار عمیق و کامل یک قاشق چای‌خوری به یک لیوان سرکه سفید اضافه کرده و به آن آرد اضافه کنید تا مقاری خمیر ایجاد شود. سطح شیر را در خمیر پوشانده و یک ساعت صبر کنید تا خشک شود، و سپس به وسیله آب گرم خمیر را از سطح شیر برنزی پاک سازید.

پسماند و رسوبات را تمیز و تخلیه کنید

اگر آب منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید آب سخت است، تمیز کردن شیرها برای شما چالش برانگیز می‌شود. محتوای مواد معدنی آب سخت به طور معمول باعث ایجاد رسوبات و لکه بر شیرآلات و سینک می‌شود، و این لکه‌ها می‌توانند در برابر پاک شدن سرسخت و مقاوم باشند. به طور معمول این لکه‌ها با شیشه شوی و یا پاک کننده‌های ساینده پاک می‌شوند. شما همچنین می‌توانید سرکه را امتحان کنید. سرکه در اکثر موارد به خوبی عمل میکند و گزینه بهتری برای محیط زیست نیز است. با این حال همچنان به جنس شیر آب خود در هنگام خرید شوینده دقت کنید. اگر رسوب و پسماند قوی‌ای دارید، ممکن است نیار به شوینده خاصی داشته باشد.

صافی شیرآب را تمیز و یا تعویض کنید

صافی‌های سر علمک شیرآب نیز یکی دیگر از عوامل مهم در نگهداری شیرآب هستند که شامل مغزی شیر و واشرها نیز میشود. ما به طور معمول در نگهداری و سرویس شیرآلات صافی‌ها را فراموش میکنیم، ولی باید بدانید که صافی‌ها به همان میزان در معرض همان مواد معدنی و پسماندهای یک شیرآب هستند.

متخصصین پیشنهاد می‌کنند که صافی شیرآب به طور سالیانه تعویض شود. تمیز کردن صافی آنچنان سخت نیست. تمام کاری که باید بکنید این است که ابتدا صافی را از باقی شیرآب جدا کنید، سپس قطعات را با آب تمیز کنید و صفحه صافی را با یک مسواک بسابید. و برای رسوبات آب سخت، قطعات را در سرکه غوطه ‌ور کنید. و پس از مدت کافی قطعات را دوباره وصل کنید. و اگر زمانی برای دردسرهای تمیز کردن صافی ندارید، یک صافی جدید بخرید. صافی‌ها ارزان هستند و در هر فروشگاه ابزارآلات یافت می‌شود.

سرویس اجزای داخلی شیر آب

به غیر از تمیزکاری‌های معمولی و نگهداری از صافی، شیرآلات شما باید عاری از هر مشکلی باشد. با این حال، موارد دیگری نیز وجود دارند که مطمئنا نیاز به توجه دارند. مانند نشیمنگاه و فنر پشت واشر (در شیرهای دلتا) که همیشه در معرض خرابی هستند و در طول عمر شیر آب شما نیاز به تعویض متداوم دارند

نسبت به ضمانت شیرآلات آگاه باشید

در مواقع سرویس و نگهداری شیرآلات اکثر مصرف کنندگان به ظاهر و جنبه‌های فنی عملکرد شیرآلات توجه می‌کنند. و گرچه این امر مهم است، شما نباید از ضمانت‌های مرتبط با وسیله خود غافل شوید. اکثر شیرآلات با ضمانت‌های مدت دار و بعضا نامحدود برای بعضی از قطعات خود همراه هستند. آگاهی نسبت به ضمانت محصول خود می‌تواند به شما در صرفه جویی مالی کمک کند. اما در نهایت بسیاری از مصرف کنندگان قطعاتی رو خریداری می‌کنند که همچنان تحت پوشش ضمانت هستند. اگر قصد خرید شیر آب جدیدی را دارید، حتماً به آن نگاهی بیندازید. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل، از بروز دردسرهای بیشتر جلوگیری کرده در زمان و صرفه جویی می‌کنید

روناک
ارسال دیدگاه