هود آشپزخانه | اصول نگهداری و سرویس هود

هود آشپزخانه - سرویس و نگهداری هود آشپزخانه

هنگام تمیز کردن آشپزخانه می‌توانید به راحتی از هود آشپزخانه خود چشم پوشی کنید. اگر چه، این ناحیه‌ای است که قطعا باید آن را تمیز کنید تا خانه خود را از میکروب‌ها، باکتری‌ها و خطرات آتش سوزی مصون نگه دارید. اگر شیوه و روش معمول خود را داشته باشید، هود به راحتی تمیز می‌شود، اگرچه ممکن است در ابتدا به مواد شیمیایی سخت‌تری نسبت به پاک کننده های معمولی سطوح شما، نیاز داشته باشد. البته، بسته به آنکه مدل هود شما چیست، می‌توانید به صورت منظم آن را به راحتی تمیز و یا تعویض کنید.

هر چند وقت یکبار باید بخش های هود آشپزخانه خود را تمیز کنید؟

اگر روزانه آشپزی می‌کنید‌، داخل و خارج هود باید به صورت ماهانه تمیز بشود. اگر مدام آشپزی نمی‌کنید، نظافت فصلی کفایت می‌کند. همیشه برنامه‌ایی برای تمیز کردن فیلتر های هود خود بعد از تهیه خوراکی های جشن ها و روز های تعطیل داشته باشید حتی اگر بقیه قسمت های هود خود را تمیز نمی‌کنید.

همانطور که فن و دستگاه مکنده چربی و ذرات غذا را به داخل مجرای لوله می‌کشند، به طور طبیعی به سطوح نیز می‌چسبند. پاکیزه نگه داشتن هود نه تنها برای آن هست که بوی خوبی بدهد و زیبا تر شود بلکه برای جلوگیری از آتش سوزی نیز اجباری است. به گفته آژانس مدیریت فوریت های اضطراری  (FEMA) آشپزی عامل اصلی صدمات ناشی از آتش سوزی در منازل مسکونی و چهارمین علت اصلی همه آتش سوزی های مسکونی است. هنگامی که یک قابلمه یا تابه را برای مدت طولانی روی اجاق گاز گذاشته میشود، شعله های آتش پدیدار می‌شوند و ممکن است به داخل هود چرب پرتاب بشوند و باعث آسیب ساختاری گسترده بشود.

 

چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم؟

عیب یابی هود آشپزخانه

یک راه خوب برای آزمایش دریچه روی دستگاه شما این است یک قطعه روزنامه را به صورت مربع بریده و آن را روی دریچه نگه دارید. اگر روزنامه به بالا کشیده شود و در جای خود نگه داشته شود، دریچه هود شما به درستی کار میکند. هر مدل خاصی از هود محدوده منحصر به فرد خود را دارد. اگر در تشخیص موضوعات و مسايل به تنهایی مشکل دارید، سعی کنید شماره مدل واحد خود برسی بکنید از این طریق شما قادر خواید بود که اطلاعات لازم در رابطه با مشکلات معمول که برای مدل مخصوص شما اتفاق میفتد را بدست بیاورید. همچنین میتوانید از متخصصین این زمینه در مجموعه خباز نیز مشاوره تخصصی دریافت کنید.

راه هایی برای سرویس هود آشپزخانه

  • فیلتر هود

فیلتر هوا را تمیز کنید. فیلتر هوا بخشی از دریچه هود آشپزخانه شما است که ذرات و دود را از هوا، قبل از انتقال  آن به خارج از خانه یا گردش مجدد آن ،خارج می‌کند. دو نوع فیلتر وجود دارد: فیلتر فلزی و فیلتر زغال. هر دو نوع این فیلترها را می‌توان به راحتی برای تمیز کردن یا تعویض جدا کرد.

اگر فیلتر فلزی دارید، آن را به سادگی بردارید و سپس آن را در یک سطل کوچک یا ظرف مناسب پر از محلول چربی گیر قرار دهید تا فیلتر کاملاً پوشانده شود. پس از حل شدن تمام چربی ، آن را در آب گرم  همراه با صابون بشویید. برای اندازه گیری مناسب، آن را در قفسه بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید. قبل از اتصال مجدد آن، مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است.

اگر فیلتر زغالی دارید، فرآیند جداسازی آن تقریباً یکسان خواهد بود. تنها تفاوت این است که نمی‌توانید یکی از این فیلترها را تمیز کنید. راهکارخوبی است که فیلتر زغال سنگ را سالانه ، یا هر زمان که کارایی خود را از دست داد، تعویض بکنید.

  • برد هود

برد هود را تمیز کنید. این پروسه نسبتاً ساده است. مطمئن شوید که دستگاه را خاموش کرده اید و قسمت بالای اجاق گاز داغ یا روشن نیست. اسپری تمیز کننده خانگی یا چربی گیر برای نظافت منظم مناسب خواهد بود. فقط به یاد داشته باشید که از انواع غیر ساینده استفاده کنید.

  • دریچه هود

دریچه را تمیز کنید. باید به طور منظم دریچه‌ای که از هود خود به بیرون منتهی می‌شود را بررسی کنید. این امکان وجود دارد که در داخل آن لایه های چربی تشکیل بشود. که این اتفاق باعث میشود عملکرد آن مختل شود و به احتمال زیاد باعث وقوع آتش سوزی می‌شود. اگر چربی در این قسمت از دریچه شما جمع می شود، مهم است که در اسرع وقت با یک متخصص تمیزکاری تماس بگیرید تا به درستی آن را تمیز کند.

  • فن هود

فن را تمیز کنید یا موتور را تعویض کنید . موتور فن عموماً از دوام کافی برخوردار است و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد، اما هنگام بازرسی، باید هر قسمت از دریچه هود خود را بررسی کنید. گاهی اوقات موتور میتواند درصورتی که در معرض رطوبت و چربی بیش از حد قرار گیرند و به درستی کار نکند. بیشتر اوقات، این چرخ دمنده است که خاک و چربی را جمع آوری کرده است. می‌توانید این قسمت را برداشته و با چربی گیر تمیز کنید. اگر این مشکل شما را حل نکرد، به احتمال زیاد باید موتور را تعویض کنید.

اقدامات پیشگیرانه

جلوگیری مسائل قبل از وقوع  آنها همیشه بهترین ایده بوده و هست. برای افزایش طول عمر هود آشپزخانه، باید این کار را انجام دهید:

  •  گاهی اوقات تیغه های فن خود را تمیز کنید تا از تجمع خاک و چربی جلوگیری شود. این امر از فشار بیش از حد بر روی موتور شما ممانعت کرده و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند.
  • فلزاتی که در معرض دید هستند را تمیز بکنید. آب کفداری که گرم باشد معمولا کفایت می‌کند.
  • اگر سطوح واقعاً چرب شوند، محلول آمونیاک و آب جادو می‌کند . فقط حواستان را جمع کنید که حتما بعد از استفاده تمام بخش‌ها  را خوب بشویید.
  • به طور مرتب دریچه را بررسی کنید تا جریان هوا بدون گرفتگی باشد. اگر اجازه دهید چربی جمع شود، می تواند خطر آتش سوزی را ایجاد کند.
  • فیلتر را مرتباً تمیز کنید زیرا این قسمتی است که چربی ها را سریع تر از هر بخش دیگری جمع می‌کند.

رعایت این نکات و به همراه داشتن رهنمایی تخصصی و درست به هود آشپزخانه شما کمک می کند تا مدت زیادی دوام بیاورد و به طور موثری وظیفه پاک کردن و تمیز نگه داشتن دود آشپزخانه را انجام دهد. متخصصین مجرب مجموعه خباز همه روز آماده ارائه مشاوره و خدمات باکیفیت در جهت افزایش رضایت شما از محصولات خانه و آشپزخانه خود هستند.

روناک
ارسال دیدگاه