اجاق‌ صفحه‌ای و اجاق گاز | معرفی و مقایسه انواع اجاق

اگر قصد خرید اجاق جدید برای خانه خود دارید، یکی از مهمترین تصمیماتی که باید بگیرید این است که از اجاق گاز یا اجاق صفحه‌ای استفاده کنید. هر دو روش پخت دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. این مقاله شما را با اجاق گاز و انواع اجاق‌ صفحه‌ای آشنا و مزایا و معایب استفاده از آنها آشنا میکند.

اجاق گاز یا اجاق صفحه‌ای

اجاق گاز  قدیمی‌ترین روش پخت و پز است. خانه‌های زیادی از این نوع اجاق استفاده می‌کنند که منبع گرمای آن ازگازهای آتش‌زایی مانند گازهای طبیعی، بوتان، پروپان یا گاز مایع پترولیم می‌باشد. اکثر گازهای مدرن به همراه یک هود توکار هستند که یک سری گاز خاص و بو را استخراج می‌کنند. قبل از اینکه به مقایسه اجاق گاز و گاز صفحه‌ای بپردازیم قصد داریم شما را کمی با تاریخپه هر یک آشنا کنیم.

تاریخچه اجاق گاز

اجاق گاز اولین بار در اوایل سال 1820 صرفا برای آزمایش ساخته شد. اختراع آن در سال 1826 به نام جیمز شارپ ثبت شد و تبلیغ آن در سال 1828 توسط شرکت اسمیت و فلیپس شروع شد و آقای اسمیت در سال 1836 کارخانه اجاق گاز خود را تاسیس کرد. هر چند که پس از آن 30 سال طول کشید تا استفاده از اجاق گاز در انگلستان به مرحله تجاری برسد و ورود اجاق گاز به باقی کشورهای اروپایی و ایالت متحده امریکا تا اوایل قرن بیستم طول کشید. امروزه به طور سنتی از اجاق گار در اکثر خانه های جهان استفاده می‌شود ولی یا پیشرفت تکنولوژی گازهای صفحه‌ای روی کار آمدند. پس باید برتریها و نقاط ضعف آنها را بررسی کرد تا بتوان به تفاوت های آنها پی برد.

اجاق‌ صفحه‌ای - اجاق صفحه ای گازی

 

 

مزایای اجاق گاز

استفاده از اجاق گاز دارای مزایا و برتریهای زیر است:

  •  بدون قطعی منبع انرژی

یکی از برتریهای واضح اجاق گاز نسبت به گازهای صفحه‌ای الکتریکی قطع نشدن منبع انرژی است.حتی زمانیکه برق رفته باشد مانعی برای پخت غذا برای خانواده شما وجود ندارد.

  •  انتشار گرمای کمتر

اجاق گاز در آشپزخانه خنک تر می‌ماند. گرما بلافاصله پس از خاموش شدن  اجاق محو می‌شود. برخلاف گاز صفحه‌ای که گرما را در اطراف دستگاه پخش می‌کند، اجاق گاز گرمای ورودی به هوای اطراف اجاق را هدر نمی‌دهد.

  • درجه دمای پخت دقیق

دمای مورد نیاز برای پخت و پز به سادگی و دقتی بالا توسط اجاق گاز صورت می‌گیرد، و اگر قصد کنید شعله را کم یا زیاد کنید به صورت این امر صورت می‌گیرد. گاز صفحه ای از طرفی دیگر نیازمند زمان بیشتری است تا تغییری در شعله ایجاد شود.

اجاق‌ صفحه‌ای الکتریکی

 

نقاط ضعف  اجاق گاز

استفاده از اجاق گاز نقاط ضعفی نیز دارد، مانند:

  • آشفتگی

پختن از طریق اجاق گاز می‌تواند کثیفی زیادی را ایجاد کند زیرا روی هر مشعل توری‌های فلزی‌ای نصب شده تا قابلمه ها و تابه ها را روی شعله نگه دارد. و به طور معمول غذا دور این توری ها ریخته می‌شود و شما باید آنها را تمیز کنید تا پاکیزگی محلی که در آن آشپزی میکنید را حفظ کنید.

  • نیاز به نصب تخصصی

هر با که یک اجاق گاز سفارش می‌دهید نیاز به یک متخصص برای نصب آن خواهید داشت.

  • خطر احتمالی 

استفاده از اجاق گاز می‌تواند خطرناک باشد، به خصوص اگر درست نصب نشده باشند و درست از آنها استفاده نشود. نشت گاز می‌تواند در محیط خانه پخش شود و باعث ایجاد مشکلات تنفسی و احتمال آتش سوزی شود.

اجاق‌ صفحه‌ای

گاز صفحه‌ای ابتدا در اوایل قرن بیستم اختراع شد. گازهای صفحه‌ای در دو نوع ارائه می‌شوند که نوع اول آن گازهای صفحه‌ای گازی هستند که مانند اجاق گاز عمل می‌کنند و تفاوت آنچنانی ندارد و نوع دوم اجاق‌ صفحه‌ای الکتریکی هستند که به جای هدایت حرارتی از طریق شعله ، گاز صفحه‌ای یک دستگاه پخت را با آهنربا و از طریق برق گرم می‌کند.

این نوع از گاز به این شکل کار می‌کند که یک سیم پیچ از جنس مس در زیر صفحه پخت اجاق قرار می‌گیرد و یک جریان الکتریی به طور مداوم در سیم پیچ حرکت کرده و ایجاد گرما می‌کند و به دلیل این ساختار در گازهای صفحه‌ای باید از ماهیتابه و قابلمه هایی که از فلزات فرومگنتیک ساخته شده‌اند مانند ظروف چدنی و فولاد زد زنگ استفاده کرد.

اجاق صفحه‌ای استیل دو شعله

مزایای اجاق صفحه‌ای

گازهای صفحه‌ای دارای برتری های زیر هستند:

  • گرما را هدر نمی‌دهد

برخلاف اجاق‌های گاز که در آن ابتدا انرژی به گرما تبدیل می‌شود و سپس به سوی قابلمه یا ماهیتابه هدایت می‌شود، اجاق صفحه‌ای به طور مستقیم انرژی را از طریق میدان مغناطیسی ایجاد شده به ظروف منتقل می‌کند. جالب است بدانید در گاز های صفحه‌ای الکتریکی هشتاد و چهار درست انرژی الکتریکی صرف پخت غذا می‌شود در صورتی که این عدد در اجاق گاز 40 درصد است که نشان دهنده میزان هدر رفتن مصرف انرژی است.

  • صفحه اجاق خنک میماند

گرمای اجاق‌های صفحه‌ای برای مدت کوتاهی روی صفحه پخت می‌ماند و به همین دلیل صفحه اجاق سریع خنک می‌شود تا خطری کودکان رو تهدید نکند

  • ایمنی حداکثری در اجاق الکتریکی

صفحه گاز خنک می‌ماند زیرا اجاق از آتش برای منبع احتراق استفاده نمی‌کند و انرژی الکتریکی اجاق‌ صفحه‌ای از یک مسیر مشخص در میدان مغناطیسی حرکت می‌کند پس به همین دلیل حتی می‌توانید  درجه گاز را افزایش دهید و دست خود را رو اجاق بگذارید و همچنان آسیبی به شما وارد نشود حتی بسته به مدل گاز صفحه ای شما انگشتر دستبند و جواهرات آسیبی نمی‌بینند زیرا سنسورهای اجاق میزان مواد فلزی را حس می‌کنند و روشن نمی‌شوند. بنابراین، گازهای صفحه ای الکتریکی به مراتب از اجاق گاز ایمن‌تر هستند.

معایب گاز صفحه ای

در حالی که استفاده از گازهای صفحه‌ای برتری‌هایی دارد، شما باید معایب آنها را نیز در نظر بگیرید. مانند:

  • فقط با ظروف آهنربایی کار میکند

مشخص ترین مشکل در گازهای صفحه‌ای این است که فقط با ظروفی کار می‌کند که از موادی با خاصیت آهنربایی ساخته شده باشند. این نوع از ابزار آشپزی می‌توانند گران تر از باقی محصولات باشند. برای آگاهی از بهترین محصولات آشپزی مناسب به گاز های صفحه ای الکتریکی اینجا را بررسی کنید

  • قطعی برق

گازهای صفحه ای فقط با برق کار میکنند. زمای که قطعی برق به وجود بیاید، شما نمیتوانید غذای خود را بپزید. اکثر کسانی که گاز صفحه ای دارند به طور معمول ژنراتور اظطراری پروپانی نیز نگهداری می کنند. در صورتی که ضربان ساز مصنوعی دارید نمیتوانید از گاز صفحه ای الکتریکی استفاده کنید مشخصا اگر از ضربن ساز مصنوعی قلب استفاده میکنید نمیتوانید از شصثت ثانتی متری این نوع اجاق رد شوید زیرا میدان مغناطیسی تعبیه شده در اجاق میتواند در عملکرد ضربان ساز اختلال ایجاد کند و خطرساز شود.

 

سوالات متداول

  • آیا گاز صفحه ای از اجاق گاز بهتر است؟

هیچ جواب درست یا غلطی برای این سوال وجود ندارد. بزرگترین تفاوت میان گاز و اجاق‌ صفحه‌ای این است که اجاق‌ صفحه‌ای به مراتب کارامدتر و با بهره وری بیشتری است. به عبارت دیگز، پخت غذا با اجاق صفحه ای نود درصد گرما تولد شده را مستقیما به غذا وارد میکند در صورتی که این رقم در اجاق گاز بین چهل تا شصت درصد است. این مسئله همچنین  به نوع ابزاری که برای پخت غذا استفاده میکنید تاثیر دارد. اگر شما یک مجموعه کامل از ظروف و ماهیتابه هایی داشته باشید که برای اجاق صفحه ای مناسب نباشند باید هزینه زیادی برای تغییر ظروف پخت و پز پرداخت کنید.

  • آشپزها اجاق صفحه ای را ترجیح میدهند یا گاز؟

اکثریت  قریب به اتفاق آشپزهای حرفه ای گاز را به دلیل انعطاف پذیری و قابل اعتماد بودن در آشپزخانه های شلوغ انتخاب میکنند. با این حال بخش زیادی مصرف کنندگان خانگی از گاز صفحه ای استفاده میکنند، زیرا گازهای صفحه ای دارای برتری ای هستند که نظر اکثر خریداران را جلب میکند که آ« امکان تمیز کردن بسیار آسان گازهای صفحه ای نسبت به اجاق گاز است.

  • آیا اجاق صفحه ای از اجاق گاز ارزان تر است؟

به طور معمول اجاق گاز از از انواع اجاق های صفحه ای ارزان تر است چون ساختار بسیار ساده تری دارند. با این حال اجاق صفحه ای به دلیل الکتریکی بودن، استفاده نکردن از گاز و بهینه سازی مصرف انرژی خود میتواند در هزینه های شما صرفه جویی کند.

  • آیا اجاق صفحه ای آب را سریعتر میجوشاند؟

بله. در این نوع از اجاق آب نسبت به اجاق های گازی سنتی سریع تر به جوش می آید. و دلیل آن این است که در اجاق های صفحه ای گرما به طور بهینهتر در کل قابلمه پخش می شود.

  • آیا اجاق صفحه ای برق زیادی مصرف میکند؟

شاید با خود فکر کنید که اجاق صفحه ای برق زیادی مصرف میکند، ولی به طور کلی اینطور نیست.

  • آیا آلمینیوم در گاز صفحه ای کار میکند؟

خیر، فقط فلزات با خاصیت آهنربایی در این نوع اجاق کارا است

جمع بندی

در استفاده از هر دو مزایا و معایبی وجود دارد. در زمان انتخاب اولویت، توان مالی و نگرانی های ایمنی خود را بسنجید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید مهم است که ایمنی خانواده خود را در نظر بگیرید (که بهترین شکل آن با اجاق صفحه‌ای به دست می آید) با این حال اینه بتوانید بدون هیچ مزاحمتی برای خانواده خود آشپزی کنید نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که اجاق گاز آن را فراهم میسازد.

امیدواریم این مقاله شما را در انتخاب خود راهنمایی کرده باشد.

روناک
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه