نحوه چیدمان منظم آشپزخانه و کابینت

نحوه چیدمان منظم آشپزخانه و کابینت

یک چیدمان آشپزخانه مرتب و منظم، باعث صرفه جویی در وقت شما در زندگی روزمره تان خواهد شد. مسئله این است که آشپزخانه ها ، جایی که هر روز بخش خاصی از زمان خود را در آن می گذرانیم، منظم و کاربردی باشند. اجرای صحیح چیدمان داخلی کابینت آشپزخانه به ما کمک می کند تا کار خود را به شکل عملی تری به پایان برسانیم و همچنین به نظافت و بهداشت آشپزخانه نیز کمک می کند. دکوراسیون آشپزخانه چگونه باید باشد؟ به راحتی می توانید آشپزخانه خود را با چند ترفند مرتب کنید. برای آشنایی با ویژگی های یک آشپزخانه منظم و استفاده کاربردی از این بخش مهم منزل، حتما به پیشنهادات ما توجه کنید و تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه چیدمان منظم آشپزخانه و کابینت

قبل از چیدن لوازم، کابینت ها را کاملا تمیز کرده و به نظافت بهداشتی آن ها توجه نمایید. اطمینان حاصل کنید که موادی که برای تمیز کردن انتخاب می کنید مناسب کابینت آشپزخانه شما باشد. انواع پاک کننده های مناسب برای همه سطوح از جمله چوب وجود دارد. وسایل آشپزخانه را بر اساس دسته بندی های متناسب با سیستم فکری و عادات خود طبقه بندی کنید.

دکور آشپزخانه منظم چگونه است؟

در مورد نحوه چیدمان آشپزخانه هیچ قانون واحدی وجود ندارد ، می توان آن را با توجه به اولویت های افرادی که از آشپزخانه استفاده می کنند تعیین کرد ، اما چند قاعده ی کلی و اساسی وجود دارد:

  • طبقه بندی ظروف آشپزخانه

وسایل و ظروفی را که بیشتر استفاده می کنید، برجسته کنید یا اصطلاحا دم دست بگذارید. ظروف شکستنی را در قسمت امن تری از کابینت قرار دهید. به منظور محافظت از اقلام شکننده و ارزشمند در برابر حوادث روزمره، بهتر است که حدالامکان آنها را در قفسه های بالایی و در مکان هایی که دسترسی به آنها سخت است، نگهداری کنید.

طبقه بندی ظروف آشپزخانه

  • سهولت استفاده را در چیدمان آشپزخانه در نظر بگیرید

هدف از این کار، قرار دادن لوازم نزدیک به کاربرد مورد نظر آنهاست. به عنوان مثال ، کیسه های فریزر را در کابینت های نزدیک یخچال و ظروف آشپزی را در قفسه های نزدیک اجاق گاز نگه دارید.

نحوه چیدمان کابینت آشپزخانه

با رعایت مراحل زیر می توانید کابینت های خود را در آشپزخانه مرتب کرده و از آنها نهایت استفاده را ببرید:

  • شناسایی الویت ها و نیازها

آنچه می خواهید در نتیجه چیدمان کابینت آشپزخانه به دست آید؛ فضای بیشتر و کاربردی تر برای زندگی روزمره تان است. اول از همه ، با مرور عادات استفاده خود، تعیین کنید که به کدام نوع لوازم آشپزخانه بیشتر نیاز دارید. به عنوان مثال ، اگر شما اغلب آشپزی می کنید ، قابلمه ها باید در قسمت هایی قرار گیرند که به راحتی قابل دسترسی باشند. اگر بچه های کوچکی دارید ، باید وسایلی را که برای تهیه غذای فرزندتان استفاده می کنید در دسترس بگذارید. در این مرحله، وسایلی که استفاده نمی کنید را نیز شناسایی کرده و آنها را از آشپزخانه ی خود خارج کنید. می توانید از قانون 2 ساله در این زمینه استفاده کنید. اگر بیش از 2 سال از  برخی وسایل آشپزخانه استفاده نکرده اید، احتمالا هرگز از آن استفاده نخواهید کرد.

نحوه چیدن کابینت آشپزخانه

  • ایجاد یک طرح

پاسخ به این سوال که چیدمان آشپزخانه چگونه باید باشد ، ممکن است با توجه به هر خانه و خانواده متفاوت باشد. به عنوان مثال ، اگر در هر وعده غذا سالاد مصرف می کنید ، می توانید کاسه های سالاد خود را در همان دسته بشقاب های روزانه خود قرار دهید ، یا اگر دوست دارید از ادویه جات، ترشی جات استفاده کنید ، ممکن است بخواهید آنها را برجسته کنید. به هر حال هدف را بر این بگذارید که بر اساس زندگی و عادات خود، چیدمان کابینت ها را تنظیم کنید ، نه صرفا با روش های مرسوم! قبل از شروع به کار برنامه ریزی کنید. در صورت نیاز با استفاده از قلم و کاغذ یادداشت کنید. قبل از چیدن وسایل در کابینت ها حتما آنها را تمیز کنید.

  • با تمیز کردن شروع کنید

داخل کابینت را با استفاده از مواد تمیز کننده مناسب که برای این کار ساخته شده اند کاملا تمیز کنید. آب و مقداری مواد شوینده را در یک سطل مخلوط کنید. از مایع به دست آمده برای پاک کردن کابینت ها با کمک یک اسفنج یا پارچه نرم استفاده کنید. فضای داخلی کابینت را ترجیحا با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید. تا زمانی که از خشک شدن کامل سطوح کابینت مطمئن نشدید ، هیچ وسیله ای را داخل آن قرار ندهید. اگر قصد دارید از کشو یا قفسه ای در داخل کابینت استفاده کنید ، قبل از قرار دادن ، آنها را کاملا تمیز کنید

استفاده کاربردی از کابینت آشپزخانه

  • طرح اولیه را تکمیل کنید

وسایل خود را طبق برنامه ریزی که از قبل داشته اید مرتب کنید. بسیاری از افراد ترجیح می دهند قبل از قرار دادن وسایل ، کف کابینت ها یا قفسه ها را با کاغذ بپوشانند ، اما این امر به دلیل اینکه فکر می کنند کاغذ کثیف نمی شود، در حالی که اینگونه نیست، غیر بهداشتی می باشد. در عوض، خالی و تمیز کردن کابینت ها در فواصل منظم بهتر و بهداشتی تر است.

  • با استفاده از ققسه های آشپزخانه فضای اضافی در خارج از کابینت ایجاد کنید

اگر کابینت های تان فضای کافی برای جای دادن تمام وسایل شما را ندارند ، می توانید با استفاده از قفسه های رومیزی فضای بیشتری ایجاد کنید. سبدها و یا آویزهایی که می توانید بر روی دیوارها نصب کنید از جمله گزینه هایی هستند که می توانند فضاهایی برای قرار دادن وسایل به غیر از کابینت در اختیار شما قرار دهند.

با کمی برنامه ریزی و تحقیق در مورد لوازم جانبی مناسب ، می توانید از نظم و ترتیب آشپزخانه خود اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید ، زمان، انرژی و هزینه ای که برای نظم دادن به آشپزخانه خود در نظر میگیرید، در طولانی مدت با عملی تر کردن این نظم در زندگی روزمره، در وقت شما صرفه جویی خواهد شد.

شایان ذکر است کابینت های بزرگ یا اصطلاحا کابینت انبار، که برای استفاده کارآمدتر از فضای آشپزخانه همواره ترجیح داده می شود، فضایی را برای کسانی که در آشپزخانه وقت می گذرانند فراهم می کند تا راحت تر به کارهای خود رسیدگی کنند.

روناک
ارسال دیدگاه